تهران، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
info@farayandan.com
09124843263
تماس با ما

مقالات مدیریت فرایند


سیستم ‌سازی چطور به کسب ‌و‌ کارها کمک می‌کند؟

سیستم ‌سازی چطور به کسب ‌و‌ کارها کمک می‌کند؟

سیستم سازی کسب و کار (Business Systemization) به معنای ایجاد و پیاده سازی سیستم ها، فرآیندها و روش های استاندارد و هماهنگ به منظور بهره‌برداری بهتر از منابع، بهبود کارایی و کیفیت،کاهش هزینه ها، کاهش خطاها و بهبود مستمر عملکرد کسب و کار است.تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 85% از کسب و کارها هیچگونه سیستمی ندارند و کاملاً وابسته به اشخاص کلیدی سازمان هستند. این موضوع آنها را به شدت ناپایدار می‌کند بطوریکه مدت کوتاهی بعد از راه اندازی کسب و کار، دچار بحران‌های جدی می‌شوند.

بهبود سطح بلوغ فرایندهای کسب و کار

بهبود سطح بلوغ فرایندهای کسب و کار

شاید مدیریت فرایندهای کسب و کار، مهم ترین رویکرد مدیریتی باشد که امروزه باید در سازمان ها به کارگرفته شود تا کارائی، اثربخشی و ارزش آفرینی آنها افزایش بیابد، زیرا با تاملی کوتاه بر سازمان و ویژگی های آن در می یابیم که تقریبا هرآنچه که در سازمان انجام می شود، اجرای یکی از فرایندهای آن است، پس ارزش آفرینی فعلی در اثر فرایندها به دست  می آید و از سوی دیگر، مهم ترین مجرای دستیابی به آرزوهای آتی سازمان هم که در قالب چشم انداز و استراتژی های آن نمود یافته هم ، فرایندهای کسب و کار است. پس تصمیم به سرمایه گذاری برای بهبود آنها حتما بازگشت قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. امروزه به اندازه کارامدی فرایندهای کسب و کار یک سازمان، “سطح بلوغ فرایندی” گفته می شود و پروژه های بهبود فرایندهای کسب و کار با اندازه گیری سطح بلوغ فعلی و هدف گذاری برای بلوغ آتی، آغاز می شود، شناخت مولفه های افزایش دهنده سطح بلوغ فرایندی به شرحی که در ادامه این مقاله تشریح می گردد، کلید هدف گذاری و تعیین نقشه راه برای بهبود آنها خواهد بود.

سیستم سازی چیست؟

سیستم سازی چیست؟

سیستم سازی، چیزی جز ساختن یک کسب‌وکار نیست! در واقع یک کسب‌وکار برای اینکه درست کار کند، باید سیستم داشته باشد.بدون سیستم، کسب‌وکار درستی نداریم.حتی اگر همه چیز در ظاهر درست باشد، کسب‌وکار (بدون سیستم و سیستم‌سازی) ، موقتی خواهد بود.برای اینکه بخواهیم سیستم سازی را توضیح دهیم، شاید بد نباشد ابتدا به چهار راه کسب درآمد، یا چهارراه پولسازی یا چهار ربع نقدینگی که آقای رابرت کیوساکی عنوان کرده‌اند، بپردازیم:

رویه چیست و چرا سازمان شما به آن نیاز دارد؟

رویه چیست و چرا سازمان شما به آن نیاز دارد؟

قطعاً هیچکس از رویه و روال ‌های پیچیده و طولانی که باعث هدر رفت وقت و انرژی می‌شود خوشش نمی‌آید. رویه‌های پیچیده و طولانی و سیاست‌ها که شباهت زیادی به رویه‌ها دارند گاهی می‌تواند عذاب آور باشد. رویه‌های عذاب آور یا بسیار خشک و محدود کننده هستند و یا جزئیات کافی ندارند. رویه و روال ‌ها بعضی اوقات نیز می‌تواند مفید باشد. به طور مثال اگر یک روز همکارتان در محل کار حاضر نشود و شما مجبور باشید در همان روز و در زمانی محدود، لیست حقوق کارکنان سازمان را تنظیم کنید، وجود یک رویه که به خوبی نوشته شده و حاوی جزئیات مورد نیاز شما باشد خیلی خوب خواهد شد، زیرا چنین رویه‌ای به شما کمک می‌کند تا کاری که بهتان محول شده را به درستی انجام دهید.

داستان موفقیت شرکت تویوتا در استفاده از BPMS پروسس میکر

داستان موفقیت شرکت تویوتا در استفاده از BPMS پروسس میکر

در ابتدا ما نمیتوانستیم بکارگیری Bista Solutions و ProcessMaker را با یکدیگر موکداً توصیه نماییم، در حالیکه آنها توانستند ساختار کسب و کار سازمان ما را تغییر داده و مار را در جایگاهی قرار دهند که هیچ مانعی برای رشد سازمان وجود نداشته باشد.

استراتژی، برنامه، فرآیند - آیا تفاوت آنها را می دانید؟

استراتژی، برنامه، فرآیند - آیا تفاوت آنها را می دانید؟

کلمات "استراتژی"، "طرح" و "فرآیند" اغلب توسط بسیاری از افراد در جامعه تجاری تقریباً یکسان در نظر گرفته می شوند، و این بسیار تعجب آور است چون که آنها اساساً ساختارهای تجاری متفاوتی دارند و همه برای موفقیت و پول سازی هر کسب و کار بسیار مهم هستند.

مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟ و چرا برای کسب و کارها مهم است؟

مدیریت فرآیند کسب و کار چیست؟ و چرا برای کسب و کارها مهم است؟

مدیریت فرایند کسب‌ و کار (BPM) ، یک رشته سازمانی است که در آن یک شرکت یک گام به عقب برمی‌دارد و به همه ی فرآیندها به طور کلی و جداگانه نگاه می‌کند. سازمان وضعیت فعلی فرایندها را تجزیه و تحلیل می‌کند و زمینه‌های بهبود را برای ایجاد یک سازمان کارآمدتر و مؤثرتر شناسایی می‌کند. مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPM) نحوه ایجاد، ویرایش و تجزیه و تحلیل فرآیندهای قابل پیش بینی که هسته اصلی کسب‌وکار آن شرکت را تشکیل می‌دهد، بیان می کند.

وبینار چگونه BPM ابزاری توانمند برای تحول کسب و کارمان می شود؟

وبینار چگونه BPM ابزاری توانمند برای تحول کسب و کارمان می شود؟

اگر مدیر یک کسب و کار پیشرو هستید و یا مدیر در حوزه های سیستم ها و روش ها، تعالی سازمانی، فناوری اطلاعات، بهبود و تضمین کیفیت و موارد مشابه هستید، این دوره آشنایی جامعی برای پیشرفت کاری شما خواهد داشت.

چگونه BPM نقش محوری در تحول دیجیتال ایفا می کند

چگونه BPM نقش محوری در تحول دیجیتال ایفا می کند

هدایت یک شرکت با توجه به پیشرفت‌ها و بروزرسانی‌های مداوم فناوری، کار آسانی نیست.دنیایی  را تصور کنید که در آن به فناوری طراحی شده دسترسی داشتید که به طور خاص  به سازمان شما کمک می کند تا به طور کارآمد کار کند. حالا تصور کنید که  تصمیم گرفتید از این فناوری که به راحتی در دسترس است استفاده نکنید.

درباره‌ی نویسنده
من داود قربانی هستم. کارشناس ارشد مهندسی صنایع و دکتری مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران
بسیار  به حوزه بهبود و بهینه سازی فرایندهای کسب و کار علاقمند هستم و با توجه  به سابقه فعالیت هایم در شرکت ها و سازمان های مختلف کشور، در نظر گرفته ام که بعنوان عضوی از گروه مشاوره بهبود و توسعه فرایندان، دانش و تجربیات خودم رو برای حل مشکلات فرایندهای کسب و کارهای دیگر به اشتراک بگذارم.
اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
مشاوره رایگان